zondag 16 november 2008

NKB workshop instructievaardigheden

Vandaag het tweede gedeelte gehad van de NKB workshop instructievaardigheden in Bergschenhoek. Ook vandaag was het weer een bijzondere en leerzame dag. Na een kort stukje inspirerende theorie over didactische werkvormen, gegeven door Pieter de Haas, was het tijd om onze eigen lessen voor de groep te gaan geven. Na een aantal verschillende lessen was het mijn beurt. Ik had een verbindingsslag tussen twee vaartechnieken voorbereid, zoals twee weken geleden was opgegeven. Ik had gekozen voor rechtuitvaren gecombineerd met een zijwaartse trekslag. Een handige techniek om snel iets te ontwijken of, waar ik hem het meeste voor gebruik, even snel dichtbij diegene die naast je vaart te komen. De les verliep bijzonder goed. Tevreden over mijn les, was ik erg benieuwd naar de meningen van mijn "cursisten". Ook zij waren erg tevreden, hier en daar heb ik wat goede tips gekregen waar ik wel wat mee kan. Na de lessen en evaluatie hebben we van Pieter nog wat tips gekregen om je eigen creativiteit te prikkelen voor het ontwikkelen van werkvormen. Hij heeft een kaartjes systeem met verschillende doelgroepen, lessituaties, materialen en dergelijke erop. Dit kun je onderling bijna grenzeloos combineren om daar weer een les op te laten baseren. Erg leuk!!
Over twee weken volgt de laatste bijeenkomst, wordt vervolgd dus........

Geen opmerkingen: